Remove ads
From Wikipedia, the free encyclopedia
Les radiaciones ionizantes son aquelles radiaciones con enerxía abonda para ionizar la materia, estrayendo los electrones de los sos estaos amestaos al átomu.
Esisten otros procesos d'emisión d'enerxía, como por casu el por cuenta de una llámpara, un calentador (llamáu radiador precisamente por radiar calor o radiación infrarroxo), o la emisión de radio ondes en radiodifusión, que reciben el nome xenéricu de radiaciones.
Les radiaciones ionizantes pueden provenir de sustancies radiactives, qu'emiten diches radiaciones de forma bonal, o de xeneradores artificiales, tales como los xeneradores de rayos X y los aceleradores de partícules.
Les procedentes de fontes de radiaciones ionizantes que s'atopen na corteza terráquea de forma natural, pueden clasificase como compuestes por partícules alfa, beta, rayu gamma o rayos X. Tamién pueden producise fotones ionizantes cuando una partícula cargada que tien una enerxía cinética dada, ye acelerada (yá sía de forma positiva o negativa), produciendo radiación de frenáu, tamién llamada bremsstrahlung, o de radiación sincrotrón por casu (faer incidir electrones aceleraos por una diferencia de potencial sobre un mediu trupu como Wolframiu, plomu o fierro ye'l mecanismu habitual pa producir rayos X). Otres radiaciones ionizantes naturales pueden ser los neutrones o los muones.
Les radiaciones ionizantes interaccionan cola materia vivo, produciendo diversos efeutos. Del estudiu d'esta interacción y de los sos efeutos encarga la radiobioloxía.
Utilícense, dende'l so descubrimientu por Wilhelm Conrad Roentgen en 1895, na medicina y na industria. L'aplicación más conocida son los aparatos de rayos X, o l'usu de fontes de radiación nel ámbitu médicu, tantu en diagnósticu (gammagrafía) como nel tratamientu (radioterapia en oncoloxía, por casu) por aciu l'usu de fontes (p.ej. cobaltoterapia) o aceleradores de partícules.
Los restos de les esplosiones de bombes na Segunda Guerra Mundial, nes pruebes atómiques llevaes a cabu na atmósfera poles potencies nucleares mientres l'entamu de la Guerra Fría, o les debíes al accidente de Chernobyl dan llugar a una presencia ubicua de radioisótopos artificiales procedentes de la fisión (principalmente 137Cs). Los isótopos de semiperiodo más llargu van ser detectables mientres decenes d'años en tola superficie terrestre.
Como yá se dixo, los seres vivos tán espuestos a niveles baxos de radiación ionizante procedente del sol, les roques, el suelu, fontes naturales del propiu organismu, residuos radiactives de pruebes nucleares nel pasáu, de ciertos productos de consumu y de materiales radiactivos lliberaos dende hospitales y dende plantes acomuñaes a la enerxía nuclear y a les de carbón.
Los trabayadores espuestos a mayor cantidá de radiaciones son los astronautes (por cuenta de la radiación cósmico), el personal médico o de rayos X, los investigadores, los que trabayen nuna instalación radiactiva o nuclear. Amás recibir una esposición adicional con cada exame de rayos X y de medicina nuclear, y la cantidá depende del tipu y del númberu d'esploraciones.
Nun se demostró que la esposición a baxos niveles de radiación ionizante del ambiente afecte la salú de seres humanos. De fechu esisten estudios qu'afirmen que podríen ser beneficioses (la hipótesis de la hormesis).[2][3]
Sicasí, los organismos dedicaos a la proteición radiolóxica oficialmente utilicen la hipótesis conservadora de qu'hasta en dosis moderaes, ya inclusive bien baxes,[4] les radiaciones ionizantes aumenten la probabilidá de contraer cáncer, y que esta probabilidá aumenta cola dosis recibida (Modelu llinial ensin estragal).[5][6] A los efeutos producíos a estes dosis baxes suélse-yos llamar efeutos probabilistas, estadísticos o estocásticos.
La esposición a altes dosis de radiación ionizante puede causar quemadures de la piel, cayida del pelo, estomagaes, enfermedaes y la muerte. Los efeutos van depender de la cantidá de radiación ionizante recibida y de la duración de la irradiación, y de factores personales tales como'l sexu, edá a la que s'espunxo, y del estáu de salú y nutrición. Aumentar la dosis produz efeutos más graves.
Ta demostráu qu'una dosis de 3 a 4 Sv produz la muerte nel 50 % de los casos. A los efeutos producíos a altes dosis denominar deterministes o non estocásticos en contraposición a los estocásticos.
Les radiaciones ionizantes tienen aplicaciones bien importantes en ciencies, industries y medicina. Na industria, les radiaciones ionizantes pueden ser útiles pa la producción d'enerxía, pa la esterilización d'alimentos, pa conocer la composición interna de diversos materiales y pa detectar errores de fabricación y ensamblaxe. Nel campu de la medicina, les radiaciones ionizantes tamién cunten con numberoses aplicaciones beneficioses pal ser humanu. Con elles puédense realizar una gran variedá d'estudios diagnósticos (medicina nuclear y radioloxía) y tratamientos (medicina nuclear y radioterapia).
Les partícules cargaes, como los electrones, los positrones, muones, protones, iones o otres, interactúan direutamente cola corteza electrónica de los átomos, por cuenta de la fuercia electromagnético.
Los rayos gamma interactúan colos átomos de la materia con tres mecanismos distintos:
Los neutrones interactúan colos nucleos de la materia por aciu los siguientes efeutos:
Los seres humanos nun tener nengún sentíu que perciba les radiaciones ionizantes. Esisten diversos tipos de preseos que pueden captar y midir la cantidá de radiación ionizante qu'absuerbe la materia. (Ver como exemplu'l contadores Geiger, detectores d'ionización gaseosa, centelleadores o ciertos semiconductores)
Esisten delles unidaes de midida de la radiación ionizante, unes tradicionales y otres del Sistema Internacional d'Unidaes (SI).
Seamless Wikipedia browsing. On steroids.
Every time you click a link to Wikipedia, Wiktionary or Wikiquote in your browser's search results, it will show the modern Wikiwand interface.
Wikiwand extension is a five stars, simple, with minimum permission required to keep your browsing private, safe and transparent.